Autore: Toffalini, Enrico
Titolo: WISC-IV e disabilità intellettiva. L'uso dell'età equivalente
Periodico: Psicologia clinica dello sviluppo
Anno: 2019 - Volume: 69 - Fascicolo: 3 - Pagina iniziale: 423 - Pagina finale: 434

The WISC-IV is the most used battery for the assessment of intelligence in children. When used on individuals with intellectual disability, it may hit a floor effect. This implies an overestimation of total IQ and a flattening of the profile. Floor effect is a serious problem when IQ < 50. Two proposed methods to avoid floor effect are the z scores and equivalent age instead of the traditional scaled scores. The present study examines the pros and cons of using equivalent age (rather than z scores) to define the intellectual profile and level of children with intellectual disability, especially in severe cases. It also proposes an extrapolation of the equivalent ages below 6 years (not available from the WISC-IV manual).


Premi sulle icone a fianco dei nomi per visualizzare i libri scritti dall'autore



SICI: 1824-078X(2019)69:3<423:WEDILD>2.0.ZU;2-L
Testo completo: https://www.rivisteweb.it/download/article/10.1449/95152
Testo completo alternativo: https://www.rivisteweb.it/doi/10.1449/95152

Esportazione dati in Refworks (solo per utenti abilitati)

Record salvabile in Zotero

Biblioteche ACNP che possiedono il periodico
Le Biblioteche aderenti
foto biblioteca

Fondazione 'Istituto per la storia dell’età contemporanea (Isec) – Onlus'
Largo Lamarmora, 17
20099 - Sesto San Giovanni