Autore: Parziale, Fiorenzo
Titolo: La 'rivenducazione' come bene comune. Il caso della Rete delle Scuole Popolari di Roma
Periodico: Scuola democratica : strategie educative e territorio
Anno: 2024 - Volume: 36 - Fascicolo: 3 - Pagina iniziale: 493 - Pagina finale: 511

Through an articulated five-year analytical perspective that draws on Gramscian analysis, particularly in the declination given to it by the Birmingham School of Cultural Studies, this paper focuses on the case of the Network of Popular Schools in Rome (Zizioli et al., 2024). In line with what has been found in other national and international studies (Yates, 2015; Della Porta, 2020), the activists of this network combine the 'mutualism' practised mainly by the 'antagonist left' (Alteri, 2014; Bosi e Zamponi, 2022) with practices of critical pedagogy (Giroux, 2020). To understand this interesting combination, this paper proposes the category of 'demanducation', showing how popular education reflects the progressive construction within a part of civil society of counter-hegemonic practices (Hall, 1986), addressed to transforming education into a common good.




SICI: 1129-731X(2024)36:3<493:L'CBCI>2.0.ZU;2-Y
Testo completo: https://www.rivisteweb.it/download/article/10.12828/116209
Testo completo alternativo: https://www.rivisteweb.it/doi/10.12828/116209

Esportazione dati in Refworks (solo per utenti abilitati)

Record salvabile in Zotero

Biblioteche ACNP che possiedono il periodico
Nel rispetto della Direttiva 2009/136/CE, ti informiamo che il nostro sito utilizza i cookies. Se continui a navigare sul sito, accetti espressamente il loro utilizzo.